Events

Rally's

Met de Belgian VW Club op ‘Balade’ in de Legend Boucles de Bastogne

Foto's : RAC Spa
BALADE DES LEGEND BOUCLE BASTOGNE 2024 72

Een twintigtal Golfjes schreef zich in voor de rondrit van de Legend Boucles de Bastogne. Als eerbetoon aan het halve eeuwfeest van Volkswagen’s evergreen, maar natuurlijk ook om de uitdagende wegen van de historic rally eens zelf te kunnen bedwingen.

De Legend Boucles-rally voor historische voertuigen vindt zijn oorsprong in de Routes Blanches van weleer. Dat was de naam van de rally rond Spa tot 1966, toen de wedstrijd werd omgedoopt tot Boucles de Spa. De Boucles maakten van 1976 tot 2003 deel uit van Europese kampioenschap, in 2004 werd de laatste ‘moderne’ editie georganiseerd. Na een sabbatjaar in 2005 werd de rally in 2006 omgevormd tot de Legend Boucles de Spa: een competitie voor klassieke rallywagens en tegelijk ook een regularity rally voor historische voertuigen. Op zijn hoogtepunt namen er 300 equipes aan deel. In 2015 verhuisden de Boucles naar de streek rond Bastogne, waar de Legend Boucles de Bastogne vandaag nog altijd gereden worden.

Sinds 2021 hoort daar ook een Balade oftewel rondrit bij, die amateurs de kans geeft om het parcours van de Boucles zelf te ontdekken. Een beperking op wagentype of -leeftijd is er niet, wat het deelnemersveld heerlijk eclectisch maakt. Voor de editie van 2024 kon je daar zelfs ‘heerlijk Volkswagen’ van maken, dankzij een twintigtal Golfjes van de Belgian VW Club en nog tal van andere VW’s in een deelnemersveld van 170 wagens. De frisse wind die sinds vorig jaar door de club waait, zorgt duidelijk voor een nieuwe dynamiek die gesmaakt worden door de leden van de Belgian VW Club. Zozeer zelfs dat ze er niet mee inzitten om hun wekker om 05u00 op een zaterdag te zetten om tijdig aan de start te verschijnen…

Volkswagen-feestje

Een voor een druppelden de leden op zaterdagochtend 4 mei binnen in de Volkswagen-concessie Autogroupe te Bastogne, waar de Belgian VW Club een verkwikkend ontbijt had klaargezet. Gesterkt door koffie en koeken ging het van daaruit naar het aanpalende industriepark, waar de organisatie zijn tenten had opgezet voor de registratie. Golf I, Golf II, Golf III en IV - alle klassieke generaties waren van de partij, doorgaans in een zeldzame uitvoering. Wat dacht je bijvoorbeeld van het duo originele GTI’s met enkele en dubbele koplampen? Of een echte Rijkswacht-GTI van de tweede generatie, compleet met patrouille-uitrusting? De Golf III pronkte dan weer met zijn VR6-motor, terwijl de IV zijn V5 sportief liet brullen.

Eenmaal voorzien van een rallyplaat, de nodige stickers en het onontbeerlijk roadbook in bolletje-pijlformaat ging het in rechte lijn naar de Place McAuliffe in hartje Bastogne, waar het startpodium naar goede gewoonte was opgesteld. De presentator van dienst wist maar al te goed dat er een Golf-feestje op het programma stond en haalde verschillende clubleden voor de micro. Op dat moment was het weer trouwens nog stralend, wat de goesting om te vertrekken alleen maar aanwakkerde. In de voormiddag stonden er vier lussen met verbindingsritten op het programma, goed voor bijna 124 kilometer stuurplezier. Zonnebril aan een gaan!

Spatje modder

Om het deelnemersveld ruimte te geven, werden de 170 wagens in twee groepen gesplitst. ’s Middags zouden de roadbooks dan omgewisseld worden om iedereen het andere deel te laten rijden. Het werd een rit op een gevarieerd parcours, dat kundig werd uitgetekend door trajectspecialist Eric Chapa. Alle routes van het daggedeelte waren in principe geasfalteerd, maar dat begrip bleek duidelijk rekbaar op de trage wegen van de Luxemburgse provincie. Gravel en zand passeerden geregeld onder de wielen van het VW-konvooi, maar daaruit bleek eens temeer dat de klassiekers uit Wolfsburg op alles voorzien waren. Helemaal blij met een sporadische put in de weg was de ploeg in de Golf II Country, die de variëteit van een halve eeuw Golf-productie eens te meer illustreerde.

De lunchstop was vrij te kiezen, wat voor de ene op een spontane picknick en voor de andere op een snelle snack uitdraaide. Schrijver dezes belandde samen met de Rijkswacht-equipe ‘Chez Coluche’, een naam die bij rallykenners zeker een belletje zal doen rinkelen. Daarna ging het opnieuw naar het industrieterrein naast de Volkswagen-concessie voor roadbook B, dat het gevoel van de Legend Boucles echt tastbaar maakte. In de namiddag werden de wegen smaller en het decor Ardeenser, geholpen door een regenbui die het allemaal nog uitdagender maakte. Klassiekers met een rallyplaat doen dromen, maar een spatje modder maakt ze pas echt af.

Bijzondere jaargang

Terwijl het gros van de deelnemers rond 17u aanstalten maakte om huiswaarts te keren, namen een 40-tal die-hards een verdiende pauze voor de nachtlus. Navigeren per bolletje-pijl op klaarlichte dag is namelijk een ding, hetzelfde doen in de pikkedonker nog iets heel anders. Maar zelfs zonder die aparte ervaring was de Balade Legend Boucles de Bastogne een succes, dat zowel door de deelnemers als de toeschouwers gesmaakt werd. Voor velen -waaronder ook enkele clubleden- was het een eerste kennismaking met het bolletje-pijlprincipe, voor anderen een blij weerzien met een mooie streek en gelijkgezinden. Het zou ons dus niet verbazen als de Balade voortaan een vaste afspraak wordt voor de Belgian VW Club, ook al zal de 2024-editie met de 50ste verjaardag van de Golf altijd een bijzondere jaargang blijven.

Met dank aan het team van Pierre Delettre voor de bijzonder vlotte samenwerking!

Deel: