Classics

De Belgian VW Club start met een nieuwe website voor alle gepassioneerde autoliefhebbers

Op deze nieuwe website vindt u de meest recente informatie over de club alsook over Volkswagen.

Het nieuws

Digal 12 VW Proto. Cox
Club & Salons
  • FC2A5592
    Nationale sport
  • IMG 4247
    Road Trip
  • 49019116508 4Ded1490e5 O
    Racetrack

Je zou het leuk moeten vinden

  • Fun Lemans Start
    Internationale sport
  • DB2021AU00058 Small
    Articles
  • 2020-10-15-Origines-Formule
    Flashback

Oldtimers om te (her) ontdekken

  • 5K4H3TT~
    Oldtimer

    Nog voor de Karmann Ghia liet het Berlijnse koetswerkhuis Rometsch in 1950 al zien dat je op basis van de Volkswagen Kever een sierlijke coupé kon bouwen

  • 2020 09 30 Classics Sortie Grange 3
    Oldtimer

    Net zoals archeologische opgravingen, zijn ook schuurvondsten doorgaans flinke uitdagingen. Een Volkswagen Samba deluxe na 50 jaar – ja u leest het goed, 50 jaar! – nieuw leven inblazen is een huzarenstukje. Een exclusief verhaal van uw geliefde Belgian VW Classics Club.

    In hartje Ardennen, verborgen te midden van het struikgewas, staat een vervallen schuur, een heuse grot van Ali Baba. De tijd lijkt er te hebben stilgestaan en onder een dikke laag stof rusten vredevol Buick, 2PK, Simca en Peugeot. Martin en Kevain trokken enkele weken geleden naar deze locatie om een oude familievriend van laatstgenoemde een handje toe te steken. De tachtigjarige VW-liefhebber was vastberaden om de Samba van zijn vader naar betere oorden te leiden en hem dichtbij huis te stallen. Het familiepareltje doordrenkt met anekdotes wachtte al 50 jaar op daglicht. Onder een halve eeuw stof en veel spinnenwebben, bevinden zich 23 ramen, die allemaal nog intact zijn. De carrosserie heeft hier en daar enkele plekjes roest, maar globaal gezien bevindt het voertuig zich in een opmerkelijk goede staat.

  • 2020 11 25 2NAD8AO~
    Oldtimer

    Made in Belgium

    Moest hij vandaag bestaan, hij zou de badge ‘Kever R’ krijgen. Maar nee, dit is de Kever Mach 1, een in 1965 in België bedachte en geassembleerde snelle Kever. Vandaag is hij zeldzamer dan een witte raaf.

    Dit lijkt op versnelde film. Zelfs nu nog kijk je verbaasd op wanneer de Mach 1 met piepende banden uit de banden schiet. Wat voor een Kever is dit? “Het is die streep die hem sneller doet gaan”, lacht eigenaar Frederic Peeters. Een grapje, want onderhuids is dit een Kevertje met heel wat meer pit.

    De Kever Mach 1 kwam er op initiatief van VW-invoerder D’Ieteren nog wel. Die assembleerde sinds 1954 zelf de Kevers voor de Belgische markt in Brussel, in wat vandaag de fabriek is waar de Audi e-tron van de band rolt. Door zelf Kevers te assembleren in plaats van ze kant en klaar te importeren uit Wolfsburg, genoot de Belgische invoerder van lagere invoerrechten. Bij D’Ieteren was men in 1964 behoorlijk onder de indruk geraakt van het fraaie resultaat van een door de Duitse tuner Oettinger aangepakte Kever 1200. Het was de Zweedse VW-invoerder Scania Vabis die de auto had ingezet in de zwaarste rally van het moment: de ‘Marathon de la Route’, ofwel de non-stop rally Spa-Sofia-Luik. Het was niet de eerste deelname van een Kever in de Marathon de la Route, maar 1964 leverde voor het eerst wel een knalprestatie op. De Oettinger Kever keerde met een mooie negende plaats in het algemene klassement naar Luik terug. D’Ieteren zag wel brood in een snelle Kever en kondigde in september 1964 de Mach 1 aan in kranten en tijdschriften. Die moest destijds 83.900 Belgische frank kosten (2.100 euro), wat 10.000 frank (250 euro) boven de prijs van een gewone Kever lag.

Verken de geschiedenis van VW

  • IMG 2494
    Inspiration
  • VW Golf Pikes Peak 1
    Flashback
  • 2020 10 13 VW Rosberg ID R 3
    Internationale sport