Events

Club & Salons

GTI Fanfest 2024: Van de Wörthersee naar Wolfsburg

Foto's : Belgian VW Club
GTI Fanfest 2024 10 LR

Ter vervanging van het Wörthersee Treffen organiseerde Volkswagen van 26 tot 28 juli de eerste editie van het GTI Fanfest. De Belgian VW Club trok met tien enthousiaste duo’s naar Wolfsburg om er de inaugurele editie van het nieuwe GTI-feest te beleven.

Vrijdag 26 juli, klokslag 8 uur. Voor de Volkswagen-concessie van Eupen staan tien sportieve modellen en dubbel zoveel GTI-fans te blinken. De twintig gelukkige Belgian VW Club-leden zijn duidelijk in hun nopjes, maar weten eigenlijk niet wat hen allemaal te wachten staat. Op twee kleinere GTI Coming Home-events in 2017 en 2018 na heeft Volkswagen nog nooit zelf een GTI-feest georganiseerd. Daar komt nu verandering in met het GTI Fanfest in de geboortestad van het merk. Het enige wat het Belgische contingent nog van het spektakel scheidt, is een smaakvol ontbijt en vier uurtjes op de Duitse Autobahn. Ideaal om de teugels van hun ros eens legaal te vieren en alvast in de sfeer te komen van de drie krachtigste letters uit de Europese automobielgeschiedenis.

Volkswagen Driving Experience

Eenmaal in Wolfsburg is er niet veel tijd om te acclimatiseren, want de bus naar Ehra-Lessien stond op het programma. Sinds 1968 is daar het zogenaamde Testgelände van Volkswagen gevestigd, waar vandaag alle auto’s van de Volkswagen Groep ontwikkeld en afgesteld worden. Fototoestellen en camera’s zijn er absoluut taboe, maar gelukkig spreken de gezichten van de deelnemers na afloop boekdelen. De kans om de nieuwe Golf GTI en GTE op en over de limiet te testen, die krijg je immers niet elke dag. Het voorrecht om een paar snelle rondes vanop de passagiersstoel van een GTI Clubsport racewagen te beleven, zijn ronduit uniek. Drie uur later zijn de meeste deelnemers dan ook klaar voor een een stevige maaltijd en een goede nachtrust alvorens het Fanfest echt losbarst op zaterdag.

Het nieuwe evenement situeert zich rond de Volkswagen Arena oftewel het voetbalstadion van de Duitse eersteklasser VfL Wolfsburg. Tijdens wedstrijden kunnen er 30.000 bezoekers in, wat meteen een idee geeft van de locatie. Het GTI Fanfest palmt de omliggende zones in, inclusief de parkings en het aanpalende meer. Daar zien we trouwens een knipoog naar de Wörthersee Treffens van weleer in de vorm van de ‘See-Golf’, een tot amfibievaartuig omgebouwde Golf I Cabrio. ‘See’ betekent ‘meer’ in het Duits, wat precies de habitat was die professor Dr. Ernst Fiala begin jaren ’80 voor ogen had. Om zijn Volkswagen ook op het water te kunnen gebruiken, monteerde hij twee hydraulisch pontons en een buitenboordmotor die meeprofiteert van de 150 pk sterke viercilinder onder de motorkap. Het zou de eerste van een lange reeks Wörthersee-specials worden.

Focus op familie

Op zaterdagochtend is de Community Parking South de aangewezen spottersplek. Kamperen kan tot nader order niet op het GTI Fanfest, maar dat weerhoudt de echte fans er niet van om vroeg naar de VfL Arena af te zakken. Alleen zo verzekeren ze zich van het beste plekje met de meeste passage, om hun trots op wielen aan zoveel mogelijk passanten te showen. Binnen de kortste keren vult de parking zich met een internationaal gezelschap dat niet onder een hoed te vangen valt. Oldtimers, youngtimers, GTI-modellen en R-varianten - ze zijn allemaal van de partij en variëren van helemaal origineel tot stevig getuned. We komen er zelfs een Canadees tegen, die zijn Golf 8 GTI speciaal mee naar Europa heeft gebracht om het GTI Fanfest te beleven. Zijn Amerikaanse en Britse buren bevestigen dat hij lang niet de enige is.

"Anders dan het Wörthersee Treffen wil Volkswagen het GTI Fanfest van meet af aan als een familiegebeuren positioneren"

Via de mobiele vermogenstestbank, waar net een fruitig klinkende Golf I de sporen wordt gegeven, gaat het via de westelijke ingang naar het hart van het gebeuren. Hier zet Volkswagen zijn motorsportpartners in de kijken, gaande van Pagid voor de remblokken over Bilstein voor de schokdempers tot H&R voor de (verlangings)veren. Zelfs Harman Kardon heeft er een stand om het kristhalheldere geluid van zijn muziekinstallaties te etaleren. Verschillende wagens van Volkswagen Motorsport vormen het ideale bruggetje naar de R-zone met modellen oud en nieuw, netjes afgezoomd door de acht GTI-generaties van Volkswagen Classic. Maar de grootste publiekstrekkers, dat blijven toch bij de nieuwste versies van het drielettericoon: de kersverse Golf 8.5 GTI, de GTI Clubsport van de nieuwste generatie en de Golf R in zowel hatchback- als breakversie.

Iets verderop is het drummen geblazen aan de merchandising-shops. Die verkopen niet alleen GTI-memorabilia en Fanfest-items, maar ook razend populaire GTI-sneakers die Adidas speciaal voor dit evenement heeft uitgebracht. Ondertussen leven de kinderen zich uit op verschillende attracties en spelletjes. Anders dan het Wörthersee Treffen wil Volkswagen het Fanfest van meet af aan als een familiegebeuren positioneren, wat bij de eerste editie alvast goed gelukt is. Vandaar ook dat de DJ geen vette beats uit de boxen laat knallen maar chill-outmelodieën die perfect bij de ligstoelen aan het water passen. Daar kunnen de waaghalzen dan weer een initiatie watersurfen volgen; niet achter de tentoongestelde See-Golf maar wel met een ingenieus katrolsysteem, dat zoals alle andere attracties en activiteiten door de community zelf werd gesuggereerd..

Meer dan een Fanfest

Het grote voordeel van Wolfsburg als locatie is dat er buiten het festivalterrein nog veel meer te beleven valt voor Volkswagen-fans. Sommige clubleden gebruiken de zondagochtend om Autostadt te bezoeken, andere ontdekken het kleinere maar zeker zo fijne Stiftung Automuseum Volkswagen. Ondertussen gaan de expert & fan talks op het GTI-podium onverwijld door, met frequente optredens van Volkswagen-CEO Thomas Schäfer en hoofdontwerper Andreas Mindt. Het enige nadeel is dat de presentaties grotendeels in het Duits zijn, wat voor buitenlandse bezoekers niet evident is. Maar verder is het GTI Fanfest tot in de puntjes verzorgd, van de kwalitatieve catering tot aan de herbruikbare bekers toe. Het nieuwe gebeuren moet namelijk ook ecologisch zijn, met aandacht voor het elektrische ID. GTX-gamma dat op het Fanfest in de wereldpremière van het ID. GTI Concept culmineert.

Tegen de middag is iedereen weer op post voor wat de uitsmijter van de eerste editiemoet worden: de parade doorheen de uitgestrekte fabrieksterreinen van Volkswagen Wolfsburg. Daarvoor verzamelen zo’n 250 GTI’s en R-modellen aan Tor 3 van de immense fabriek die 6,5 miljoen m2 beslaat. Na veel geclaxonneer en nog meer uitlaatplofjes trekt de stoet zich op gang voor een tocht doorheen 50 jaar Golf-geschiedenis en 8,5 generaties. De brede avenues tussen de statige gebouwen liggen er kraaknet bij op deze rustdag, met af en toe een reclamepaneel dat het belang van deze fabriek voor Volkswagen in het algemeen en de Golf in het bijzonder accentueert. Vandaag de dag loopt de Tiguan er ook van de band, net als de 100.000 curryworsten die het merk dagelijks in de eigen beenhouwerij produceert.

Op naar 2025

Dankzij honderden deelnemende wagens en duizenden bezoekers heeft het GTI Fanfest zijn start zeker niet gemist. Met het Wörthersee Treffen heeft de nieuwe organisatie nog maar weinig van doen, maar dat is volgens kenners helemaal zo slecht niet. Integendeel zelfs, het kan de GTI-community alleen maar verbreden - zeker nu de eerste elektrische GTI op basis van de ID.2 in de steigers staat. Bovendien laat Volkswagen aan iedereen de keuze om het event op dagbasis dan wel per weekend te bezoeken, naar wens zelfs met extra’s zoals de tien fortuinlijke duo’s van de Belgian VW Club. Die zijn het na afloop van de inaugurele editie dan ook volmondig eens: het eerste GTI Fanfest heeft een schot in de roos gelost dat makkelijk tot aan de volgende editie in 2025 zal nazinderen. Op hoop van welverdiende zegen.

Dit kan interessant voor je zijn

  • DB2024AL00095 Medium
    Club & Salons
  • GTI+Treffen En
    Club & Salons
Deel: