Elektro-Mobiliteit

Lancering

ID. Buzz: prachtige neo-retro look, maar dat is lang niet alles!

Foto's : Volkswagen
DB2022AU00562

Als moderne en elektrische versie van de iconische Combi maakt de ID. Buzz heel wat indruk met zijn verleidelijke look. Na een weekje testen kunnen we u echter wel verklappen dat de ID. Buzz nog heel wat andere troeven achter de hand heeft!

Ik sta stil aan een rood licht. Een mama wijst me breed lachend aan, om de aandacht van haar zoon te krijgen. Niet voor mij uiteraard, maar wel voor het voertuig dat ik bestuur. Ik kan me het gesprek zo voorstellen, en merk dat mijn auto haar niet onverschillig laat. Allicht wekt die mooie herinneringen op…

Het licht springt op groen en zachtjes, in uiterste stilte, zetten we onze weg verder. Naast mij lacht mijn zoon van 12 met het tafereeltje dat we net konden gadeslaan. Sinds ik de ID. Buzz voor ons huis parkeerde, gaat alle aandacht er naartoe. Dus wanneer ik aan mijn zoon vraag wat hem zo bevalt in de wagen die ik voor een weekje mag besturen, dan hoeft hij niet lang na te denken. “Ik hou van het ruime zicht en de plaats binnenin”, zegt hij onmiddellijk. “En de zijdeuren gaan vanzelf open, na een druk op de knop. Zo cool!”

Als de moderne versie van de beroemde Volkswagen T1 (of Combi) laat de ID. Buzz niemand onverschillig. In de eerste plaats door zijn look. Er zijn er maar weinigen die het maar niets vinden, en er zijn er heel veel die er gek op zijn! De ontwerpers van Volkswagen hebben met moderne lijnen hun opdracht perfect vervuld, en tegelijk ook voor een duidelijke link met de ‘grootvader’ van de ID. Buzz gezorgd. Net zoals het in de jaren ’50 en ’60 de mode was, zijn ook nu heel wat kleurencombinaties mogelijk. Iemand die wat discreter wil rondrijden kan echter nog altijd zijn ID. Buzz in één kleur bestellen.

Rijplezier

In afwachting van een iets langere versie met zes of zeven plaatsen (afhankelijk van de inrichting binnenin) maakt de ID. Buzz nu al heel wat indruk met de ruimte die hij biedt. Het is bij het instappen zowat het eerste dat opvalt. De grote voorruit, de hoge zitpositie en het rijgemak van een elektrische auto zorgen er voor dat reizen met de Combi van de 21ste eeuw bijzonder aangenaam wordt. Maar dat zijn lange trajecten. Ik zal het maar toegeven: ik ben nooit een fan van ‘camionettes’ geweest. Praktisch, dat wel, maar niet van dien aard dat ze de bestuurder rijplezier bezorgen. Maar hier weet de ID. Buzz wel het verschil te maken!

Dankzij de 204 pk (150 kW) van de elektrische motor en het koppel van 310 Nm zijn de acceleraties heel aangenaam. En wat dan te zeggen van de versie die in de pijplijn zit? Niet alleen heeft die een langere wielbasis, maar ook een nieuwe krachtbron van 286 pk (210 kW) en 560 Nm koppel! Maar, om een beroemde reclameslogan te citeren: ‘Power is nothing without control’. En daar zorgt de ID. Buzz voor een verrassing. De positie van de batterijen onder de vloerplank zorgt voor een laag zwaartepunt en samen met de achterwielaandrijving resulteert dat in een heel dynamisch rijgedrag en een onverwacht uitstekend uitgebalanceerde auto. Het gewicht mag dan – uiteraard – wat hoger liggen dan bij een traditionele stads- of gezinswagen, de ID. Buzz beschikt wel over een opmerkelijke wegligging.

Bij zijn sterke punten horen uiteraard de ruimte, zowel voor de passagiers als qua laadvermogen, en de binnenkort beschikbare 7-zitter – met een sneller oplaadbare batterij met grotere capaciteit – zal bij grote gezinnen zeker in de smaak vallen. Ook in de 2.0 versie beschikt de Combi zonder twijfel over heel wat troeven!

Deel: