Sluit aan bij de Club
Oldtimers Fan?Word "Classics"

Sport Nationaal

Maxime Liénard: “De echte VW Fun Cup, dat is een andere wereld”

21 augustus 2020

Maxime Liénard maakte, met Ugo de Wilde als coach, tijdens een testdag op het Circuit van Spa-Francorchamps de overstap van de virtuele VW Fun Cup naar de echte racekevers. Een avontuur dat hij niet snel zal vergeten!

Soms leiden virtuele ontmoetingen tot prachtige liefdesverhalen… of mooie vriendschappen. Ugo de Wilde en Maxime Liénard hadden weinig kans om elkaar in levenden lijve te ontmoeten. De jonge 17-jarige Brusselaar is een belofte in de internationale eenzitterij en droomt ervan ooit professioneel racepiloot te worden. Maxime van zijn kant is kalibratie-ingenieur. In het dagelijkse leven werkt hij voor een bedrijf dat automatische versnellingsbakken produceert die autoconstructeurs vervolgens in hun wagens monteren.

Wat verbindt deze twee heren dan? De passie! Tijdens het weekend vervoegt Maxime het M3M team als ingenieur voor de VW Fun Cup die het team inzet in de Belgische en Franse kampioenschappen. Deze autosportliefhebber is eveneens een fervente simracer, virtuele autosport op PC. 

Tot voor die zonnige dinsdag in augustus had Maxime nog nooit de kans gehad om achter het stuur te kruipen van een VW Fun Cup. Toch geen echte… want de man uit Bergen was een van de vaste waarden in de virtuele VW Fun Cup-races die georganiseerd werden op het ogenblik dat de wereldwijde gezondheidscrisis de organisatie van echte races verhinderde. Zo kwam hij in contact met Ugo de Wilde, “ik ben allesbehalve een IT-expert”, vertelt de jonge rijder. “Toen de Belgian VW Club en Jean-Luc Dubois me voorstelden om deel te nemen aan enkele wedstrijden van de virtuele VW Fun Cup en zo op de #50 de kleuren van de Belgian VW Club te verdedigen, heeft het Maxime me geholpen om alles in te stellen. En aangezien er vrijwel meteen een klik was, hebben we nadien ook regelmatig samen getraind. Dat maakte het meteen een stuk leuker en daarbij konden we elkaar ook raad geven en van gedachten wisselen over de afstellingen.

Beide heren hadden dus wekenlang regelmatig contact met elkaar, zonder elkaar ooit één keer gezien te hebben! Ze moesten wachten tot de eerste afspraak van de Franse Fun Cup, begin augustus, om elkaar in levenden lijve te ontmoeten. Op het circuit van Le Mans maakte Ugo deel uit van één van de bezettingen van M3M, waarbij Maxime ingenieur was op een van de andere wagens van het team.

Enkele dagen later ging het avontuur verder op het Circuit van Spa-Francorchamps. Ditmaal was het echter Maxime die het stuur nam van een VW Fun Cup, de beroemde Flower Power #50 die bij de virtuele wedstrijden de sporen kreeg door Ugo de Wilde. “Dit is mijn allereerste keer in een echte racewagen en ik moet toegeven dat het behoorlijk indrukwekkend is”, erkende hij dinsdagochtend, net voor hij plaatsnam naast Ugo de Wilde om als passagier de piste te ontdekken. “Ik heb zelfs nog nooit als passagier in een VW Fun Cup tweezitter meegereden. Ik kan niet wachten om dat te ervaren.

Een halfuur later wisselden beide heren van positie en ditmaal was het Maxime die achter het stuur plaatsnam. De 27-jarige man kende het het circuit van Spa-Francorchamps reeds vanuit de virtuele wereld en vond dan ook snel de juiste rijlijnen. “Hij heeft me enorm snel overtuigd met zijn wagenbeheersing en het hanteren van de juiste technieken”, erkende Ugo, die gedurende de dag als coach fungeerde. “Om eerlijk te zijn voel ik me niet helemaal op mijn gemak in een racewagen als passagier. Ik kan zelfs zeggen dat ik het niet leuk vind, maar ik wilde het doen voor Maxime. Rekeninghoudend met zijn totaal gebrek aan ervaring, was ik meteen onder de indruk van zijn snelheid en stuurmanskunsten. Misschien zelfs iets te veel… want ik pushte hem meer aanvallend te rijden en de Raidillon volgas te nemen. Maar hij sneed de bocht niet helemaal goed aan, waarbij de wagen begon te slippen. Eerlijk gezegd overviel mij plots een enorme angst denkend dat we in de bandenstapels zouden knallen. Maxime kreeg onze VW Fun Cup echter opnieuw onder control en we zijn er uiteindelijk zonder kleerscheuren vanaf gekomen.

Afgezien van dit incident, is de dag eigenlijk perfect verlopen en Maxime genoot van elk moment. “Dankzij het virtuele racen had ik mij reeds een beeld gevormd wat ik kon verwachten en eigenlijk had ik daardoor de basisprincipes reeds in de vingers”, erkent hij. “Natuurlijk is de realiteit helemaal anders! Je voelt veel meer dingen: de vibratie van de motor, de fysieke krachten, de reactie van de wagen, … Anderzijds moeten we onze aanpak veranderen ten opzichte van deze uit de virtuele wereld. Op een simulator kan je van in het begin meteen aanvallen. Als je over de limiet gaat, kan er weinig gebeuren. Je verlaagt beetje bij beetje de snelheid tot je de juiste balans vindt. Hier kan een kleine fout zeer slecht aflopen en daardoor moet je stelselmatig de snelheid opdrijven. Ons klein momentje op de Raidillon heeft dat meteen duidelijk gemaakt.

Maxime was bij elke sessie in het passagierskuipje onder de indruk van de techniek en wagenbeheersing van Ugo de Wilde. Hij kon dus ten volle profiteren van de raad van de 17-jarige Belgische autosportbelofte, die blijk gaf van bijzonder veel maturiteit. “Ugo heeft me enorm geholpen”, bevestigde hij. “Ik was echt geïrriteerd dat ik hem bang maakte, dus nadien heb ik het wat rustiger aan gedaan. (hij lacht, n.v.d.r.) Maar hij heeft ervoor gezorgd dat ik grote stappen heb kunnen zetten. Uiteraard droom ik ervan om op regelmatige basis te kunnen racen. Bij gebrek aan voldoende middelen, moet simracen voorlopig mijn honger voor het racen stillen. Na deze test moet ik evenwel erkennen dat de echte VW Fun Cup toch een heel andere wereld is.