Sluit aan bij de Club
Oldtimers Fan?Word "Classics"

Industrie

Volkswagen Bedrijfsvoertuigen en Argo AI starten internationale testoperatie voor autonoom rijden

8 juni 2021

De ontwikkeling is al begonnen en deze zomer worden de eerste autonoom rijdende prototypes op basis van de toekomstige ID. BUZZ getest in de omgeving van München. Dit is een mijlpaal in de internationale samenwerking binnen de groep, waarbij Volkswagen Bedrijfsvoertuigen (VWN) de ontwikkeling van autonoom rijden tot niveau 4 voor zelfrijdende shuttles en bestelwagens doorvoert. Lichte bedrijfsvoertuigen zijn de eerste, logische toepassing voor het autonome vervoer van personen en goederen. "Ons doel is om commerciële activiteiten voor vervoer- en leveringsdiensten mogelijk te maken met de autonome versie van de ID. BUZZ vanaf 2025", zei Christian Senger, hoofd Autonoom Rijden bij VWN, tijdens een digitale persconferentie. "Klanten kunnen zich dan met autonome voertuigen veilig naar hun bestemming laten brengen in geselecteerde steden, en autonoom rijden zal ook de werklast voor bezorgers bij pakjesdiensten aanzienlijk verminderen."

Volkswagen Bedrijfsvoertuigen heeft een apart bedrijfsonderdeel opgericht voor de ontwikkeling van autonoom rijden en heeft een belang genomen in Argo AI, een bedrijf uit de VS dat het zogenoemde Self-Driving System (SDS) ontwikkelt, voor de integratie van de technologie in de volledig elektrische ID. BUZZ AD. In het voorjaar heeft Argo er al een eerste prototype mee uitgerust en test het voor het eerst in Duitsland. "We beschouwen het Argo-testprogramma als het grootste voor binnenstedelijk rijden, met alleen al zes locaties in de VS", meldde Argo-CEO Bryan Salesky op de persconferentie. "Nu kijken wij ernaar uit om op basis van deze ontwikkelingswerkzaamheden in onze vestiging in München de tests voor gebruik in het Europese verkeer uit te voeren. Daartoe hebben wij zopas in de onmiddellijke nabijheid van de luchthaven van München een testterrein ingericht".

Zowel Volkswagen Bedrijfsvoertuigen als Argo AI beschouwen het gebruik van een combinatie van sensoren en camerasystemen in het voertuig als onmisbaar. Argo AI introduceerde onlangs een lidar-scanner (light detection and ranging) die, in tegenstelling tot radar, gebruik maakt van lichtgolven en voorwerpen kan detecteren tot op een afstand van 400 meter. De gepatenteerde Geiger-modus kan zelfs de kleinste deeltjes (een foton) detecteren, zodat zelfs zeer zwak reflecterende voorwerpen worden opgemerkt, waardoor een zeer nauwkeurige weergave van de omgeving mogelijk wordt. "We gebruiken deze technologie ook in voertuigen van Volkswagen Bedrijfsvoertuigen”, zei Salesky.

Er zijn ook concrete plannen voor het commerciële gebruik van de toekomstige technologie door aanbieders van vervoersdiensten. In 2025 zal dochteronderneming MOIA van de groep de eerste gebruiker zijn van de autonoom rijdende ID. BUZZ AD. "MOIA heeft een uitgebreide ervaring in mobiliteitsdiensten en vlootbeheer. In zeer korte tijd hebben wij Europa's grootste, volledig elektrische, vervoersdienst opgebouwd, die miljoenen passagiers vervoert. Deze expertise brengen wij in bij de samenwerking met Volkswagen Bedrijfsvoertuigen en Argo AI. Hamburg zal de eerste stad zijn met een autonome vervoersdienst met een ID. BUZZ", aldus nog algemeen directeur Robert Henrich. MOIA is de grootste aanbieder van deelfaciliteiten in Hamburg en heeft momenteel 1.200 mensen in dienst. Autonoom rijden is voor het bedrijf een belangrijke stap op weg naar de uitbreiding van dit nieuwe bedrijfssegment.