Sluit aan bij de Club
Oldtimers Fan?Word "Classics"

Industrie

Golf GTI Clubsport: Nürburgring als testbank

9 november 2020

De nieuwe Volkswagen Golf GTI Clubsport is een ode aan rijplezier en efficiëntie want dit nieuwe model belooft één van de beste sportieve voorwielaandrijvers op de markt te worden. 

Professioneel testpiloot Benjamin Leuchter speelde een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de nieuwe Golf GTI Clubsport op de Nürburgring: "De auto heeft een uniek karakter en vergeleken met zijn voorganger kan die aan veel hogere snelheden door bochten rijden. Dit is het resultaat van een aangepast camber op de vooras, een aangepaste koppeling van het sperdifferentieel vooraan met de Vehicle Dynamics Manager en een nauwkeuriger totaalconfiguratie van het onderstel. "Bovendien heb je nu bij het uitaccelereren van een bocht extra tractie omwille van het hogere vermogen. Door de koppeling van het sperdifferentieel vooraan met de Vehicle Dynamics Manager aan te sturen kan de bestuurder dit extra vermogen ook gebruiken en op het asfalt zetten. Tegelijkertijd zorgt een nieuw, ruimer bemeten remsysteem van de GTI voor nog betere remprestaties. Bovendien verminderen de nieuwe voor- en achterspoilers de downforce en optimaliseren zo de wendbaarheid, de stuurrespons, de rijdynamiek en de stabiliteit bij hoge snelheden.

Aangepast onderstel

Met de nieuwe Golf GTI Clubsport schrijft Volkswagen het volgende hoofdstuk in de eindeloze geschiedenis van de Golf. Met 300 pk is het een van 's werelds beste voorwielaangedreven sportwagens. Het onderstel werd 15 mm verlaagd waardoor de ClubSport een specifieke configuratie krijgt ten opzichte van de 245 pk sterke Golf GTI. De focus ligt bij de Clubsport-versie op de best mogelijke prestaties en maximaal rijplezier. De ingenieurs gebruikten het reeds sportieve onderstel dat voor de achtste generatie van de "gewone" Golf GTI werd ontwikkeld. Er kwamen specifieke aanpassingen aan met een McPherson-vooras en de vierarmige achteras. Op de vooras werd het camber positiever ingesteld om hogere bochtensnelheden en extra dwarsversnelling mogelijk te maken. Het ontwikkelingsteam realiseerde een veel neutraler rijgedrag bij inhaalmanoeuvres en tijdens et accelereren. Tegelijkertijd werden de reacties van de progressieve stuurinrichting directer in de bochten. De stuurrespons blijft ook bij hoge snelheden  bijzonder lineair. Dit voelt de bestuurder permanent zodat hij ook in bochten meer feedback van de weg ervaart.  

Sperdifferentieel

In tegenstelling tot een volledig mechanische differentieelvergrendelingen biedt de elektromechanische differentieelvergrendeling van de Golf GTI en de GTI Clubsport het voordeel van een variabele sperfunctie op basis van de ESC-, EDS- en de XDS+-functies. Dit voorkomt parasietreacties in de besturing die inherent zijn aan een mechanische differentieelvergrendeling. Het vergrendelmoment wordt afhankelijk van de rijsituatie elektrohydraulisch geregeld door een meerplatenkoppeling die tussen de differentieelkorf en de rechter aandrijfas zit. Deze variabele sperfunctie optimaliseert de tractie in bochten en het rijgedrag van de Golf GTI Clubsport zodat hij tot aan het grensbereik neutraal reageert waardoor veel hogere bochtsnelheden mogelijk zijn.