Sluit aan bij de Club
Oldtimers Fan?Word "Classics"

Industrie

Elektrische Transporter… in 1978 !

26 maart 2020

Volkswagen is een pionier van elektrische mobiliteit, want het testte in de jaren zeventig al elektrische varianten van productiemodellen. Daarvan getuigt deze «Elektro-Transporter», de trotse voorloper van de toekomstige ID. Buzz.

Begin jaren zeventig legde Volkswagen in Wolfsburg de nog fragiele basis voor de elektromobiliteit van de toekomst. De ontwerpers van de Transporter (die liefdevol "Bulli" werd genoemd) en de Kever bouwden een R&D-afdeling om er de eerste Volkswagen-modellen met elektrische aandrijving te ontwikkelen. Het was de bedoeling om alternatieve energiebronnen te gebruiken zodat men uiteindelijk minder afhankelijk zou worden van fossiele brandstoffen en om in stedelijke omgeving emissievrij te rijden. In 1972 stelde het bedrijf zijn eerste prototype tentoon op de Hannover Motor Show. Het was een pick-up met open laadbak. Niet veel later startte de productie van de elektrische Volkswagen Transporter gedurende korte tijd. Hij werd niet alleen aangeboden als pick-up, maar ook als minibus en bestelwagen. Hij had een uitzonderlijk laadvermogen van 800 kg, hoewel de batterij op zich reeds 880 kg woog!

Experimenteren

Ook Berlijn nam deel aan dit grootschalige experiment ende stad kocht in de loop der jaren zeven elektrisch aangedreven Transporters. Eén daarvan was een T2 die in 1978 werd ingeschreven door de vervoersdienst van de stad, die dit experiment bijzonder ernstig nam. Er kwam zelfs een wisselstation voor batterijen waar men een lege batterij in amper 5 minuten kon ruilen voor een opgeladen exemplaar. Het was ook mogelijk om de batterij op te laden door een stekker in het contactpunt aan de achterzijde van het voertuig te pluggen. Meer dan 40 jaar geleden beschikte deze futuristische Transporter al over een energierecuperatiesysteem dat de kinetische remenergie omzette in stroom zodat deze Bulli een autonomie tot 85 km realiseerde. Voor de aandrijving gebruikte men een gelijkstroommotor die een constant vermogen van 22 pk en een piekvermogen tot 44 pk leverde, het maximale motorkoppel bedroeg 160 Nm.

Voorloper

Met een gewicht van 2.170 kg (inclusief batterij) haalde de Elektro-Transporter een topsnelheid van 75 km/u, wat ruim voldoende was voor gebruik in een stedelijke omgeving. Dit model had ook een grote symbolische waarde want deze Elektro-Transporter van Volkswagen was het uitgangspunt voor het ontwikkelingsproces dat generaties ingenieurs ertoe aanzette om een zero emission Bulli voor massaproductie te ontwikkelen. Dat was een complexe uitdaging bij gebrek aan echt inzetbare batterijtechnologie. Gelukkig is er wat dat betreft in de loop der jaren veel gebeurd zodat Volkswagen Commercial Vehicles vandaag al de e-Crafter kan aanbieden: een grote, moderne en vooral emissievrije bestelwagen. In 2022 volgt ook de ID. BUZZ en de ID. BUZZ Cargo. Kortom, Volkswagen is klaar voor deze vernieuwende mobiliteit.