Sluit aan bij de Club
Oldtimers Fan?Word "Classics"

Industrie

Een herfst vol nieuws voor Volkswagen

20 november 2020

Golf eHybrid en Golf GTE: zero emission voor de stad en veel autonomie om te reizen

De achtste generatie Golf biedt de keuze uit twee plug-in hybride motorisaties met erg verschillende specificaties: de Golf eHybrid en de Golf GTE. 

De nieuwe versies van de Golf Plug-in Hybrid hebben een batterijcapaciteit (13 kWh), 50% meer dan de vorige generatie, en dat betekent een groter elektrisch rijbereik. Zowel de Golf eHybrid als de Golf GTE rijden na het starten - wanneer de batterij voldoende is opgeladen - in de elektrische modus zodat ze geen lokale uitstoot produceren. De op comfort gerichte Golf eHybrid kan tot 80 kilometer zuiver elektrisch afleggen en biedt een gecombineerd vermogen van 204 pk, terwijl de meer prestatiegerichte Golf GTE een elektrisch rijbereik van 62 kilometer haalt en over een gecombineerd vermogen van 245 pk beschikt. Via de elektrische "E-Mode" is het ook mogelijk om zuiver elektrisch te rijden op verbindingswegen en zelfs op snelwegen. Bij hogere snelheden en afhankelijk van de gekozen hybride rijmodus, de rijstijl of het laadniveau van de accu, wordt de TSI (turbo benzinemotor) automatisch opgestart. Dan schakelt het aandrijfsysteem over naar de zuinige "Hybride" rijmodus, die het mogelijk maakt om lange afstanden te rijden - tot 870 km (NEDC) voor de Golf eHybrid en 745 km (NEDC) in het geval van de Golf GTE. Beide versies van de Golf zijn voorzien van een DSG 6-versnellingsbak met dubbele koppeling. Het is mogelijk om de batterij tijdens een langere rit bij te laden, zodat u bijvoorbeeld in de stad van aankomst emissievrij kan rijden.

Topuitrusting

Volkswagen levert de Golf eHybrid met een premium afwerkingsniveau. Net als de vorige versie is de Golf GTE weer beschikbaar als een gewoon model zodat de uitrusting van de GTE naar wens kan worden samengesteld. Deze nieuwe hybride Golf modellen passen perfect in de uitgebreide productcampagne van Volkswagen, die nog veel verrassingen in petto heeft.

 

Golf Variant: veelzijdiger dan ooit

De nieuwe Golf Variant is nog ruimer, dynamischer en vooral digitaler. Het is een nieuwe referentie op vlak van standaarduitrusting en motorisaties. 

Sinds zijn lancering in 1993 heeft de Golf Variant al meer dan drie miljoen klanten kunnen overtuigen. De nieuwe generatie biedt een slanker en dynamischer koetswerkdesign dan het vorige model. Hij meet 4.633 mm (66 mm langer dan zijn voorganger), terwijl de wielbasis nu 2.680 mm (50 mm langer) bedraagt. De nieuwe Golf Variant biedt comfortabel plaats aan vijf inzittenden en de grotere buitenafmetingen vertalen zich in extra binnenruimte. De koffer is onovertroffen met een laadcapaciteit van 611 liter, of 6 liter meer dan de uittredende versie. Wanneer men de koffer tot aan het dak en tot tegen de rugleuningen van de voorstoelen laadt, stijgt de bagagecapaciteit tot 1.642 liter (22 liter extra). Wie beide handen vol heeft met boodschappen of bagage kan de koffer elektrisch openen (optioneel) door met de voet onder de achterbumper te bewegen.

Nieuwe motorisaties 

Het nieuwe gamma motoren maakt het verschil met een hoger rendement zoals de eTSI met 48-volt technologie en DSG 7-versnellingsbak. Deze nieuwe lichtgewicht hybride aandrijving combineert een starter-alternator, een 48-volt lithium-ion batterij met een TSI-benzinemotor. De Golf Variant is tevens beschikbaar met innovatieve TDI-motoren. Dankzij de twindosing technologie (dubbele inspuiting van AdBlue®) vermindert de uitstoot van stikstofoxide (NOx) aanzienlijk waardoor deze TDI-motoren in de toekomst de schoonste en zuinigste dieselmotoren ter wereld zullen zijn. 

Originele en exclusieve versie 

Samen met de lancering van de nieuwe Golf Variant wordt ook de Golf Alltrack voorgesteld. Dat is een crossover tussen de Golf Variant en een SUV. Hij is standaard uitgerust met permanente vierwielaandrijving (4Motion), krijgt een grotere bodemvrijheid en oogt sportiever dankzij de specifieke bumpers en het exclusieve interieur. Deze uitrusting maakt hem erg veelzijdig, want hij heeft ook offroad capaciteiten en dankzij zijn vierwielaandrijving biedt hij een sleepvermogen tot 2 ton.

 

Caddy California: de perfecte gezinswagen

De Caddy California werd tot in het kleinste detail opnieuw ontworpen en het is een waardige opvolger van de veelzijdige Caddy Beach. Hij houdt het midden tussen een compacte bestelwagen en een ingenieuze camper en is gebaseerd op de nieuwe Caddy van de vijfde generatie. Het is ook de eerste camper die gebruik maakt van de structurele voordelen die het MQB-platform (Modulairer Querbaukasten) biedt, zoals de vernieuwende technologie en de extra ruimte. De California is voorzien van een kampeeruitrusting waaronder een nieuw uitschuifbaar bed. De lattenbodem in combinatie met een kwalitatief hoogwaardige matras bieden hetzelfde slaapcomfort als de bedden van de T6 California en de Grand California. Het grote en gezellige bed meet 1.980 x 1.070 mm. Door het op te vouwen, wordt het drie keer kleiner en past het boven de kofferruimte, waardoor het zeer weinig plaats innneemt. De stoelen van de tweede rij kunnen in een handomdraai voor vertrek worden verwijderd zodat er een gigantische bagageruimte ontstaat.  

Veelzijdig

De Caddy California is optioneel leverbaar met een minikeuken die tegen de  linkerwand van de laadruimte scharniert. Ze past onder het bed, en kan naar achter schuiven als de achterklep open is. Die laatste biedt ook bescherming tegen de regen tijdens het koken. Bovendien kan men de ruimte achter het voertuig optimaal gebruiken omdat je rechtop onder de kofferklep kan staan. De nieuwe minikeuken bestaat uit twee lades en het bovenste gedeelte biedt een gasvuur met windscherm en een praktische plank. In de onderste lade zit een bestekbakje en extra opbergvak voor keukengerei en proviand. Achteraan de keukenunit zit er een veilige opbergruimte (met bodemventilatie) voor de gasfles (inhoud ca. 1,85 kg). De Caddy California is gehomologeerd als camper met deze mini-keuken.

Panoramadak van 1,4 m²

Ook nieuw is het grote optionele panoramische dak met een oppervlakte van 1,4 m². Zo biedt de Caddy California’s nachts een uniek zicht op de sterrenhemel. Overdag zorgt het ervoor dat het interieur voldoende licht is. Volkswagen heeft ook het praktische systeem met opbergzakken aan de zijruiten achteraan verder geperfectioneerd. Daarin kan men aan elke kant voorwerpen met een gewicht tot vijf kilo opbergen. Ook het gordijnsysteem in doorzichtig textiel om het interieur te verduisteren werd verfijnd.

Intelligente oplossingen

De geïntegreerde muggenhorren in de bestuurders- en de passagiersdeur optimaliseren de ventilatie aan boord. Er is tevens een nieuw verlichtingssysteem met individuele LED-spots met variabele intensiteit. Ze zorgen voor warm wit licht boven het bed. In de open achterklep zorgen LED's eveneens voor een degelijke verlichting. In een speciale hoes die men onder het bed kan schuiven, passen twee stoelen en een kampeertafel, een praktische en lichtgewicht must-have die de California-ervaring compleet maakt.  

Kampeerwagen voor het hele gezin

Een andere primeur is een nieuw modulair tentsysteem dat aan de achterzijde van de Caddy California wordt bevestigd. Het gaat om een stand-alone systeem en kan daarom ook los van de wagen worden gebruikt. Wie wil, kan de tent uitbreiden met een extra slaapruimte. Dit vergroot de leefruimte zodat een gezin over voldoende kampeeruitrusting en ruimte beschikt. In deze opstelling slapen twee mensen in de Caddy California en nog twee personen kunnen in de nieuwe tent verblijven. Die kan in een handomdraai worden opgezet met behulp van “luchtkamers” want het gaat om een opblaasbare structuur.

California on Tour app

De nieuwe gratis California on Tour applicatie maakt deel uit van de digitale diensten van Caddy California. De app is ontwikkeld voor Apple en Android-smartphones en biedt informatie over campings en standplaatsen, campingwinkels, water- en afvalwaterstations, diverse vrijetijdsactiviteiten (zoals sightseeing of fietsverhuur) en via de app kan je ook de technische specificaties van de Caddy California raadplegen.

Rijhulpsystemen

De technologische innovaties van de Caddy California omvatten vernieuwende rijhulpsystemen zoals de Travel Assist, een assistent die semi-autonoom rijden over het hele snelheidsbereik mogelijk maakt. De nieuwe Caddy kan ook worden uitgerust met de al even innovatieve Trailer Assist die de bestuurder bijstaat tijdens het manoeuvreren met een aanhangwagen. In totaal zijn er 19 verschillende rijhulpsystemen beschikbaar op de Caddy California.

Duurzame motoren en vierwielaandrijving 

De nieuwe TDI-motoren van de Caddy California zijn bijzonder duurzaam. Dankzij een dubbele SCR-katalysator en dubbele AdBlue-injectie (Twindosing) wordt de uitstoot van stikstofoxide (NOx) aanzienlijk gereduceerd in vergelijking met de vorige generatie motoren. Vanaf de marktintroductie zullen twee TDI-motoren beschikbaar zijn met 75 pk of 122 pk. Volkswagen houdt ook rekening met avontuurlijke zielen die het asfalt liever achter zich laten, want naast de voorwielaangedreven versie zal de Caddy California andermaal leverbaar zijn met vierwielaandrijving (4MOTION).

 

Nieuwe Tiguan : succes wordt bevestigd

De populairste SUV van Europa en meteen ook één van de bestverkochte SUV's ter wereld, ondergaat een grondige restyling zodat hij perfect inspeelt op de noden van vandaag.

Voor deze restyling heeft Volkswagen het motorgamma van de Tiguan grondig herzien. Zo komt er een eHybride plug-in hybrid van 245 pk, die past in het elektrificatieprogramma van het Volkswagen-gamma. Deze Tiguan kan ongeveer 50 kilometer elektrisch afleggen, gemeten volgens de WLTP-standaard, zodat de meerderheid van de klanten hun gemiddeld aantal dagelijkse kilometers perfect elektrisch kunnen afleggen. De hybride modus biedt intuïtieve configuratiemogelijkheden en maakt het ook mogelijk om gedurende een lange reis voldoende elektrische energie op te wekken om op het einde van de rit de stad van bestemming volledig emissievrij binnen te rijden. De GTE-rijmodus van de Tiguan eHybrid is bijzonder dynamisch en combineert het vermogen van de elektromotor met dat van de TSI-benzinemotor. Ook de overige motorisaties bieden tal van innovaties, zo worden de TDI-turbodiesel motoren uitgerust met twee achter elkaar gemonteerde katalysatoren met individuele AdBlue-inspuiting. Dankzij het twindosing-principe wordt de uitstoot van stikstofoxide aanzienlijk verminderd in vergelijking met de vorige generatie.

R

Voor het eerst komt er ook een Tiguan R met 320 pk (235 kW) en die zorgt voor een belangrijke evolutie in deze productfamilie. De Tiguan R erft alle elementen waar een R-model voor staat: hij is voldoende sportief zodat hij zelfs in de competitie geen mal figuur zou slaan. Los daarvan blijft hij erg comfortabel voor dagelijks gebruik en hij heeft een bijzonder aantrekkelijk koetswerk. Dit nieuwe R-model werd ontwikkeld door de Volkswagen R-divisie en maakt gebruik van de nieuwste generatie high-performance TSI-motor die speciaal werd aangepast voor de Tiguan. De wagen krijgt tevens vierwielaandrijving met een individuele koppelverdeling voor elk wiel. Dit systeem maakt het mogelijk om de aandrijfkracht tussen de voor- en achteras te verdelen en het kan zelfs het aandrijfkoppel tussen het linker- en het rechterachterwiel moduleren.

Connectiviteit

Klassieke toetsen en knoppen ruimen plaats voor numerieke touchpads. Volkswagen heeft een compleet nieuwe touch-module ontwikkeld voor de klimaatregeling van het interieur. Het infotainmentsysteem van de Tiguan biedt eveneens een nieuw gamma online geconnecteerde infotainmentfuncties en diensten zoals We Connect en We Connect Plus. Ook nieuw is de draadloze integratie van applicaties via App-Connect Wireless voor Apple CarPlay en Android Auto. Daarnaast heeft Volkswagen samen met audiospecialist Harman Kardon een nieuw optioneel high-end audiosysteem voor de Tiguan ontwikkeld. Het systeem is voorzien van tien krachtige luidsprekers die worden aangestuurd door een versterker van 480 watt!

Intelligent

Volkswagen groepeert alle rijhulpsystemen onder de noemer IQ.DRIVE. De Tiguan zet ook een grote stap voorwaarts in de richting van autonome rijfuncties en biedt voor het eerst ook Travel Assist. Dit systeem regelt de besturing, het remmen en het accelereren van de nieuwe Tiguan tussen 0 km/u (DSG-versnellingsbak) of 30 km/u (manuele transmissie) en 210 km/u. Dit gebeurt onder andere door gebruik te maken van de ACC-snelheidsregelaar en de Lane Assist. Maar, zelfs wanneer de Travel Assist actief is, moet de bestuurder zijn handen aan het stuur houden en dat wordt gemonitord door de capacitieve oppervlakken. De huidige generatie ACC-snelheidsregelaar anticipeert ook op lokale snelheidsbeperkingen, het binnenrijden van een bebouwde kom, kruispunten of rotondes. Dit rijhulpsysteem baseert zich voor zijn werking op beelden van de frontcamera, GPS-locatie en kaartgegevens van het navigatiesysteem.  

Riante uitrusting

Volkswagen heeft ook de structuur en de benaming van de uitrustingsniveaus herzien. De basisuitrusting draagt gewoon de aanduiding "Tiguan". De volgende versie is de "Life" die aanzienlijk beter is uitgerust. Het derde afwerkingsniveau heeft twee varianten: de "Elegance" werd bedacht voor liefhebbers van exclusiviteit, terwijl de "R-Line" zich vooral richt op liefhebbers van sportiviteit. Welke versie u ook kiest, de Tiguan wordt standaard uitgerust met LED-koplampen, het proactieve beschermingssysteem voor de inzittenden in combinatie met Front Assist, het nieuwe multifunctionele stuur, een infotainmentsysteem met een scherm van minimaal 6,5 inch, We Connect en We Connect Plus. De uitrusting van de R-versies wordt verrijkt met een bijzonder krachtig 18-inch remsysteem, een geoptimaliseerd DCC-onderstel (met gestuurde demping) dat 10 mm werd verlaagd, een speciale rijmodus die werd geoptimaliseerd voor de R-versie, een uitschakelbaar elektronisch stabilisatieprogramma, vierwielaandrijving en een exclusief viervoudig sportuitlaatsysteem met verchroomde eindpijpen achteraan. De Tiguan R kan ook worden uitgerust met een optioneel titanium uitlaatsysteem dat speciaal werd ontworpen door Akrapovi?, de specialist op vlak van sportuitlaten.