Sluit aan bij de Club
Oldtimers Fan?Word "Classics"

Allerlei

Olivier Marin: “Ik heb mijn twee passies kunnen combineren: stripverhalen en auto’s”

23 december 2020

Een van de personages uit mijn stripverhalen de wensen van de Belgian VW Club laten overbrengen? Met veel plezier!

Zo verliep, kort gesteld, het eerste contact met Olivier Marin, de ontwerper van de wenskaart van de club. Deze 50-jarige scenarist-tekenaar uit Bourg-en-Bresse heeft van zijn passie zijn beroep weten te maken. Of beter gezegd: van zijn passies: stripverhalen, maar ook auto’s, in de breedste zin van het woord.

Mijn studies hadden niet echt iets te maken met stripverhalen”, lacht hij. “Ik ben echter altijd gepassioneerd geweest door stripverhalen en tekenen. Ik ben met name fan van klare lijn, of de Brusselse School. In navolging van Hergé hebben heel wat striptekenaars deze stijl overgenomen die, voor mij, de maatstaf is in de striptekenkunst. 

Het was dus Hergé die Olivier inspireerde. De Belg lag, in zekere zin, aan de basis van zijn carrière. “Ik denk dat we dat nu wel kunnen stellen, na al die jaren”, lacht Olivier. “Ik kwam voor het eerst in aanraking met stripverhalen doordat ik tekeningen van Kuifje maakte, gewoon voor de lol. Ik hou van de sfeer van de jaren ’50 en ’60. Op een dag zag een boekhandelaar uit mijn dorp mijn tekeningen en heeft hij ze voorgesteld aan een uitgever die mijn toepassing van de klare lijn waardeerde. Hoewel ik het voordien eigenlijk nooit had durven dromen, mocht ik me opeens officieel striptekenaar noemen, terwijl ik mijn werk nooit had ingestuurd. Het eerste album kende niet echt veel succes, maar de uitgever polste naar mijn ideeën. Ik heb het met hem vervolgens gehad over het combineren van mijn twee passies: auto’s en stripverhalen. Het hoofddoel was om de geschiedenis van de Citroën Traction 22 te beschrijven, een wat atypische wagen in de Franse autogeschiedenis die werd aangedreven door een V8-motor. Om dit bestaande model te kunnen gebruiken, had ik een context nodig die mij toeliet om hem te gebruiken in een fictieverhaal. Zo werd Margot geboren, een studente journalistiek die werkt voor een autoblad zonder echt veel van auto’s te kennen. Als inwijdingsritueel dragen haar collega’s haar op om een artikel te schrijven over deze mysterieuze en uiterst zeldzame Traction 22. Dat is waar het verhaal begint.

Voor Olivier is het in feite een terugkeer naar zijn kindertijd. “Ik tekende deze wagen al toen ik 10-11 jaar oud was”, herinnert hij zich. “En het was met deze wagen dat de avonturen van Margot echt een vlucht namen. De jonge journaliste onderzocht vervolgens de DS en nam er zelfs deel mee aan een rally. Nadat ze de rally won, groeide ze uit tot het gezicht van Citroën in deel 3, dat zich afspeelt in 1961 met ditmaal de 2 PK in de hoofdrol. In deel 4 is de Fiat 500 haar trouwe bondgenoot, net als de Vespa. In deel 5 richt ze de blik tenslotte op Wolfsburg voor een avontuur met de Kever.

Margot is echter niet de enige heldin van Olivier Marin. Ook Betsy, Margot’s nichtje, en Melany Road hebben hun verhalenreeks.

Olivier Marin kon als autoliefhebber niet om de Kever heen. Nochtans treffen we in zijn garage een andere Volkswagen-oldtimer aan. “Ik ben sinds 6 of 7 jaar de gelukkige eigenaar van een Karmann Ghia”, legt de Fransman uit. “Ik moet wel iets bekennen: ik ben absoluut geen monteur.

Zoals heel wat autoliefhebbers heeft ook Olivier Marin interesse in autosport. Dat leidde tot werken met links naar competitie. “Het is een project dat ik samen met mijn vriend Michel Janvier, een gerenommeerd tekenaar die onder andere met Morris heeft gewerkt aan Lucky Luke, heb opgevat”, vervolgt Olivier. “Na meer dan 40 jaar in het vak, besefte hij dat hij twee passies had die hij nooit echt had verkend: rock en autosport uit de jaren ’50, ’60 en ’70. De start van deze samenwerking was een ontmoeting met de zoon van de betreurde Jo Siffert, die enorm enthousiast was over het idee om zijn vader te eren. Daaruit is het idee ontstaan om in een stripverhaal de carrière van de Zwitserse racepiloot (tweevoudig winnaar in de F1 en een schitterend endurance-palmares n.v.d.r.) te vertellen, in de vorm van een reeks mini-verhalen van 3 tot 6 pagina’s.

Voor liefhebbers als Olivier en Michel opent dit project ook heel wat deuren. “We hebben mensen uit het autosportmilieu ontmoet, personen als Henri Pescarolo. Daardoor hebben we heel wat bijzondere anekdotes gehoord, verhalen die nooit iemand heeft gepubliceerd… In het verhaal hebben we ook de opnames voor de film Le Mans opgenomen, maar vanuit het standpunt van Jo Siffert, die de wagens had geleverd en Steve McQueen had overtuigd om een Tag Heuer te dragen. Een schitterend staaltje marketing!” 

Daar stopt het echter niet voor de tandem Olivier Marin (scenario) en Michel Janvier (tekeningen). Op dit eigenste moment bereiden ze een werk voor over het leven van François Cevert, die tragisch om het leven kwam in 1973.

Ik leef van mijn passie”, vertelt Olivier blij. “Misschien zullen stripverhalen mij nooit echt rijk maken, maar ik prijs mijzelf enorm gelukkig. Ik werk thuis, aan mijn eigen tempo, ik ontmoet geweldige mensen, ik word uitgenodigd op evenementen, … Er zijn mensen die een lastiger leven kennen en ik koester dan ook elk moment.

Bedankt Olivier, terwijl wij genieten van de wenskaart van de Belgian VW Club!