Sluit aan bij de Club
Oldtimers Fan?Word "Classics"

Allerlei

Maxime Liénard: van de pitmuur naar de virtuele actie

6 juli 2020

Passie is onverklaarbaar. Die moet je voelen! En waarom niet op de virtuele manier? Van kinds af aan is Maxime Liénard gepassioneerd door alles wat met de auto te maken heeft. “De autosport heeft me als kind gefascineerd”, glimlacht de 27-jarige Bergenaar. “Ik herinner me nog heel goed de duels tussen Mika Häkkinen en Michael Schumacher in de Formule 1. Toen ik mijn ingenieursstudies volgde, koos ik voor elektromechanica zonder me echt te specialiseren. Maar toen ik op zoek ging naar een stageplaats, had ik het geluk om uit te komen bij een autosportteam uit de buurt: Team WRT.

De structuur gebaseerd in Baudour is natuurlijk een referentie in internationale GT-wedstrijden, maar WRT bouwt daarnaast ook de fameuze VW Fun Cup. “Op die manier kwam ik in contact met Jean-Luc Dubois, die destijds voor WRT werkte”, gaat Maxime door. “We konden het goed met elkaar vinden en Jean-Luc heeft me betrokken in zijn avonturen toen hij nadien zijn eigen team uit de grond stampte.

Sinds 2014 is Maxime Liénard op die manier een gekend gezicht geworden in de paddock van de VW Fun Cup, aangezien hij ingenieur is van M3M. “De VW Fun Cup is voor mij zowel werk als hobby”, legt hij uit. “Op weekdagen ben ik kalibratie-ingenieur voor een bedrijf dat automatische versnellingsbakken bouwt voor autoconstructeurs. Een Chinese Volkswagen-fabriek is trouwens een van onze klanten. In het weekend vervoeg ik M3M op de circuits in België en Frankrijk. Ik hou van die mix in mijn professionele leven, met zowel industrie als competitie!

Simracing, een prachtig alternatief

Is het echt een verrassing? Maxime droomt ervan zijn passie voor de autosport te beleven aan het stuur van een racewagen. “Maar de middelen zijn er op dit moment niet echt”, geeft hij toe. “Ik ben daarentegen altijd aangetrokken geweest door Simracing, simulatie dus via computergames. Voor iemand die niet over de financiële middelen beschikt om echte racebolides te besturen, is dat een prachtig alternatief. Een goede simulator vergt dan wel een zekere investering, die kosten zijn verwaarloosbaar in vergelijking met de werkelijkheid.

De gezondheidscrisis van 2020 en de verplichte quarantaine hebben racegames meer dan ooit in de schijnwerpers gezet. Simracing kende een nooit eerder geziene ontwikkeling, zowel door het aantal deelnemers als op vlak van de media-aandacht. “En dan ben ik natuurlijk meteen geïnteresseerd door de virtuele competities van de VW Fun Cup!” glimlacht de man uit Bergen. “Zo kon ik mijn twee passies combineren. Ik was daarnaast ook erg ongeduldig om me te meten met de specialisten uit de simwereld en met echte rijders die de virtuele wedstrijden betwisten vanwege het gebrek aan competitie.

Een van die echte piloten met wie Maxime heeft kennisgemaakt, is Ugo de Wilde, ingeschreven op de fameuze #50 Flower Power van M3M. “Het was fantastisch om met hem informatie uit te wisselen. Ugo is echt een charmante kerel en de band was meteen uitstekend. Aangezien we in zekere zin teamgenoten zijn, hebben we meermaals samen getraind en dat was echt heel leuk. Ik heb op die manier ook veel vooruitgang geboekt.

Analyse, telkens weer analyse

Het is niet meer dan logisch dat Maxime de analytische aanpak van een ingenieur niet vergeet wanneer hij zelf aan het stuur zit… ook al is dat in een simulator! “Aangezien het mogelijk is om de gegevens van de auto te analyseren, kan ik het natuurlijk niet laten…” grapt de jongeman. “In werkelijkheid zijn er zelfs meer gegevens voorhanden in een virtuele wagen dan in de meeste echte raceauto’s, simpelweg omdat het aantal sensors onbeperkt is. Het gebeurt regelmatig dat ik data vergelijk, ofwel om de afstelling van de auto te verfijnen, ofwel om mijn eigen prestaties te verbeteren. De vergelijking met de werkelijkheid is moeilijk, want de rijder heeft enkel het stuur, het zicht en het geluid om op af te gaan. In een racewagen speelt ook de middelpuntvliedende kracht en wat het lichaam voelt een grote rol in de informatievergaring. De virtuele variant is dus heel verschillend… Maar ik moet zeggen dat de virtuele autosport, zelfs vanuit mijn standpunt als ingenieur, ook een goede training kan vormen om de juiste werkmethode te vinden.

Voor de lancering van de VW e-Fun Cup Powered by Hankook, de digitale versie van het kampioenschap van Kronos Events, had Maxime al de kans gekregen om enkele races te betwisten in de Virtual European VW Fun Cup. “De twee competities worden georganiseerd op Assetto Corsa, maar het fysisch model van de twee wagens is niet helemaal identiek. Ze reageren op een andere manier en dat vraagt een zeker aanpassingsvermogen. Aangezien het echter niet erg duur is om een auto te laten racen in de virtuele wereld, heb ik dubbel zoveel plezier beleefd (lacht). In beide gevallen is het amusement op de afspraak en beleven we onze passie op een intense manier, ook al blijft het een simulatie. En dat is het belangrijkste, niet?