Sluit aan bij de Club
Oldtimers Fan?Word "Classics"

Allerlei

Gelezen: Beetles & Buses

2 februari 2021

Bernard Geenen, jarenlang correspondent voor Autogids/Moniteur Automobile, woont sinds 1981 in de Verenigde Staten. Daarnaast kruipt hij af en toe in de pen voor La Revue Automobile (CH), Rétroviseur (F), Speed Magazine en Moto80 en ook een goed boek weet hij wel te waarderen. Hij stemde dan ook graag in om de Belgian VW Club te vertellen over een van zijn recente ontdekkingen: “Volkswagen Beetles and Buses – Smaller and Smarter”. Hierbij zijn relaas. 

Sinds de oprichting van het merk in 1937 zijn er al honderden werken over Volkswagen verschenen. En hoewel kwantiteit niet noodzakelijk het antoniem van kwaliteit hoeft te zijn, moeten we helaas erkennen dat veel van die publicaties niet echt weten te beklijven. 

Onlangs trok één bepaald boek echter de aandacht: “Volkswagen Beetles and Buses – Smaller and Smarter”, met als enige nadeel dat het boek uitsluitend in het Engels verkrijgbaar is. 

De auteur, journalist Russell Hayes uit Londen, is beslist geen onbekende voor liefhebbers van mooie wagens. Hij heeft maar liefst zeven boeken achter zijn naam staan (Lotus, Aston Martin, ...) waarvan hij in 2014 ook één aan Volkswagen wijdde,  in het kader van de veertigste verjaardag van de Golf. Nadien legde hij zich ook toe op twee andere iconische modellen van het merk uit Wolfsburg: de Kever en de Microbus (of moeten we spreken over Kombi, Bus, Minibus, Camper, Bulli, Samba, Van, Transporter, …?), in het kader van hun respectievelijk 75e en 70e verjaardagen. 

Dankzij heel wat historische foto’s en werken, heeft Russell Hayes de levenswandel van deze twee iconische voertuigen weten te documenteren en geeft hij tevens heel wat details over de vele varianten. Hij gaat echter nog verder door dieper in te gaan op hun onmiskenbare impact, die wij – om het eenvoudig te stellen – omschrijven als “mondiaal en cultureel”. 

Ontdekkingen en herontdekkingen 

Eens u het boek uit hebt, zal u - om de Franse filosoof Jean Baudrillard te parafraseren - niet langer moeten vrezen als een idioot te sterven! In 175 pagina’s beleven we de indrukwekkende internationale commercialisering van de Kever en zijn neef de Kombi, net als hun verbazingwekkende en fenomenale succes, gestoeld op een innovatieve publiciteitscampagne. We maken kennis met hun eigenaars die uit alle lagen van de bevolking kwamen. Van de Silent Generation (1925-1945) over de Baby Boomers (1946-1964), jonge hippies – in het bijzonder de strandliefhebbers en de Californische surfers – en hun ouders, arbeiders, ondernemers, avonturiers, bedienden en suffragettes. Zonder twijfel een unieke mix! 

Verschillende Hollywood-klassiekers passeren opnieuw de revue: Freaky Friday, Mad Max, Little Miss Sushine, Bumblebee, Cars (Fillmore), The Big Lebowski en, uiteraard, de bekendste van allemaal: The Love Bug met Herbie in de hoofdrol. We staan stil bij de ontelbare transformaties en kunstwerken rond de twee hoofdrolspelers uit het boek, met een speciale vermelding voor de psychedelische versieringen van Woodstock met de Magic Bus en de Kever die een eerbetoon brengt aan Leni Binder, de vrouw die in juli 1969 de vele festivalgangers vier dagen lang voedde  met haar peanut butter sandwiches. Met een flinke dosis nostalgie herontdekken we wat de auteur de anti-wagen noemt: de legendarische Buggy die door Bruce Meyers werd ontworpen in California. Er zijn heel wat namen  die doen terugdenken aan een tijdperk vol dromen en vernieuwingen: Manx, Baja Bug, Beach Buggy, Desert Rat, Sportster, Kit Car...  

Avontuur… 

We vergezellen de vele avonturiers bij hun omzwervingen over de wereld. Ietwat chauvinistisch staan we in het bijzonder stil bij de reis van de familie D’Ieteren die tussen oktober 1959 en januari 1960 met een Kever en een Transporter van Brussel naar Belgisch Congo trok. Een tocht van om en bij de 25.000 km met als enige technisch euvel een gebogen ophanging. Er wordt ook melding gemaakt – met een prachtige foto – van de buitengewone “Vriendschapsmarathon” die onze landgenoot en journalist Michel Delpierre  in 1965 aan het stuur van een VW Microbus aflegde met zijn Japanse vriend Yotaka Okano. In hun reis, die de naam “World Goodwill Tour Expedition” droeg, doorkruisten ze de Sahara en trokken ze doorheen Amerika van Canada tot Vuurland. Ze deden observaties en verzamelden informatie voor UNESCO. Voor dit huzarenstukje hadden de twee vrienden reeds 110 landen doorkruist, goed voor een totaal van liefst 354.000 km, allemaal ten voordele van dezelfde organisatie van de Verenigde Naties. 

 … en toekomst 

Het boek besluit met een hoofdstuk “Today and tomorrow”, gewijd – zoals de naam doet vermoeden – aan het heden en de toekomst van beide modellen. Na een opgemerkte comeback in 1998 in de VS en een jaar later in Europa, ging de New Beetle in juli 2019 met pensioen. De wagen, die in het Mexicaanse Puebla geproduceerd werd, is nog steeds enorm populair en kent vooralsnog geen opvolger. Anderzijds moet de VW Bus “New Generation”, na drie valse starts, uit de as herrijzen en zich aan de wereld tonen als – een teken van zijn tijd – elektrische versie naar het concept van de I.D. Buzz. Dit model werd – hoe kan het ook anders – in Pebble Beach (California) onthuld. Er zijn legenden waar we geen afscheid van hoeven te nemen… (Tekst: Bernard Geenen) 

 

Volkswagen Beetles and Buses 

Smaller and Smarter  

Auteur Russell Hayes  

Uitgever: Motor Books- Quarto Publishing Group USA  

Oktober 2020  

21X25 cm – Hard cover – 175 pagina’s 

Prijs: ongeveer €35 – Te koop op Ebay en Amazon  

 

Foto’s:  

Omslag « Beetles and Buses »  

VW Kever ter ere van Leni Binder (Woodstock Museum – Bethel, NY)  

Foto: B. Geenen  

The magic bus – Bethel, NY  

Foto: B. Geenen