Sluit aan bij de Club
Oldtimers Fan?Word "Classics"

Allerlei

Axel Soyez: “Met de virtuele VW Fun Cup kan ik het hoofd leegmaken”

25 februari 2021

Er zijn mensen bij wie er benzine door de aderen lijkt te stromen en Axel Soyez is een van hen! Bij hem uit zich dat bovendien op twee vlakken: een allesverslindende passie voor motorsport en een vastberadenheid die hem een prachtige professionele carrière opleverde. De 49-jarige bedrijfsleider – tevens een grote liefhebber van de VW Fun Cup – maakte gebruik van de heersende pandemie om zich op een nieuwe uitdaging te storten: deelnemen aan virtuele wedstrijden met de plezierige racekevers! 

Ik ben geboren op een steenworp van het bekende motorcrossterrein in Nismes, in het verleden verschillende malen gastheer voor een manche van het wereldkampioenschap en zelfs de Motorcross der Naties in 1997”, vertelt Axel. “Dat is misschien wel de reden waarom ik mijn hele leven al gebeten ben door alles met een motor. Aanvankelijk vooral op twee wielen waarbij ik onder meer Trial, Supermoto en Enduro deed. In mijn regio was er de befaamde 12 Uur van de Chinelle, een Enduro-wedstrijd die georganiseerd werd door Joël Robert en die voor mij een niet te missen afspraak was. Van kindsbeen af heb ik altijd gesmacht naar de adrenaline van het racen, van de strijd met anderen maar vooral met mezelf.” 

Na zijn studies Handelsingenieur, beoogt Axel een carrière in de motowereld. “Ik schreef importeurs van grote merken aan, waaronder Yamaha”, vertelt hij. “Er was echter geen plaats voor mij bij Yamaha, maar D’Ieteren stelde me een positie bij D’Ieteren Lease voor. Ik werkte uiteindelijk zestien jaar voor het bedrijf.”  

Als onderdeel van zijn takenpakket, was Axel onder andere heel wat jaren Marketing Manager bij Volkswagen België. “Langs die weg ben ik echt in aanraking gekomen met de VW Fun Cup”, vervolgt hij zijn verhaal. “Naast mijn voorliefde voor gemotoriseerde sporten, vond ik het vooral ook een formidabel marketingmiddel! Ik herinner me het jaar 2008 nog zeer goed, toen we 60 jaar Volkswagen-import door D’Ieteren vierden. Samen met de toenmalige promotor hebben we bij de 25 Uur VW Fun Cup een groots opzet uitgewerkt. We planden toffe activiteiten voor het hele gezin en enkele leuke concerten. Wekenlang verspreidden we tienduizenden uitnodigingen. De weergoden gaven ons een duwtje in de rug met een stralende zon en het geheel was een overdonderend succes: er stonden meer dan 160 wagens aan de start en ongeveer 60.000 toeschouwers waren dat jaar afgezakt naar het Circuit van Spa-Francorchamps!” 

In het echte leven VW Fun Cup-rijder… 

Axel neemt steeds vaker plaats achter het stuur van een VW Fun Cup. Als zijn professionele carrière een andere wending neemt, houdt hij contact met het milieu. “Samen met vier vennoten, leid ik het bedrijf Desimone, dat industriële robots vervaardigt”, verduidelijkt de inwoner van het Waals-Brabantse Limal. “Het is een KMO die 45 mensen tewerkstelt en ik moet bekennen dat mijn dagen doorgaans vrij goed gevuld zijn. Ik probeer echter om elk jaar wat tijd vrij te maken om enkele VW Fun Cup-races te betwisten, telkens met het M3M team van Jean-Luc Dubois.” 

Dat is geen detail in het hele verhaal, want toen de coronaviruspandemie in ons land opdook in het voorjaar van 2020, was het diezelfde Jean-Luc Dubois die een van de drijvende krachten was achter de virtuele VW Fun Cup. “In april trok Jean-Luc meermaals aan mijn mouw om eens te proeven van wat men de e-VW Fun Cup noemde”, lacht de 49-jarige man. “Ik had in het verleden reeds met alle modellen van de VW Fun Cup gereden: de Evo1, de Evo2 en de Evo3, zowel de eenzitter als de biplace. Waarom mij dus niet eens wagen aan de virtuele versie?” 

Je zonder voorbereiding in het diepe werpen is beslist geen sinecure en de eerste stappen zijn op zijn zachtst uitgedrukt opmerkelijk. “Ik schafte de dag voor de eerste race het spel Assetto Corse aan, installeerde de virtuele VW Fun Cup en kreeg het in mijn hoofd om te spelen met klavier en muis”, vervolgt Axel lachend. “Ik begreep snel dat ik mezelf belachelijk zou maken in deze omstandigheden en gaf forfait. Ik volgde de race echter en ik moet bekennen dat ik aangenaam verrast was. Tegen de tweede afspraak had ik me wat materiaal aangeschaft: een aangepaste PC, een zetel en een eenvoudig stuur, in dit geval een Logitech G29. De mayonaise pakte! In die mate zelfs dat ik besloot te investeren in een stijver chassis en een beter stuur.” 

… maar ook virtueel! 

Gezien zijn drukke professionele leven, weet Axel dat zijn beschikbare tijd beperkt is. Hij kiest er bijgevolg voor om zich niet te verdiepen in de verschillende andere disciplines van het simracen. “Ik concentreer met uitsluitend op de VW Fun Cup. Het is de racewagen waar ik ook in het echt mee rijd en ik moet zeggen dat zijn weggedrag overeenstemt met dat in het spel. Als je vervolgens een mooie strijd levert op de piste, dan is dat uiteraard enorm leuk. Zowel virtueel als in het echte leven staat de VW Fun Cup garant voor immens veel plezier.” 

Hoewel hij beloofde binnenkort deel te nemen aan een van de wedstrijden georganiseerd door Kronos Events, de promotor van de “Belgische” VW e-Fun Cup, betwist Axel op dit ogenblik de “Engelse” competitie met een virtueel VW Fun Cup-model dat ontwikkeld werd door de Britse promotor Riley Philips. “Ik ben verbaasd over de evolutie die de wagen de voorbije maanden heeft doorgemaakt”, vervolgt Axel. “Er is heel wat tijd gespendeerd om de wagen zo realistisch mogelijk te maken en ik moet het werk van Riley en Maxime Liénard benadrukken. Maxime, die in het echte leven ingenieur is bij het M3M team, is eveneens gebeten door simracen en legde zich toe om het weggedrag van de wagen aan te passen zodat dit overeenstemt met deze uit het echte leven. Persoonlijk vind ik dat die opdracht zeer goed geslaagd is!” 

Een goede oefening 

Hoewel simracen nooit het echte racen zal vervangen, is het niettemin een uiterst geschikte manier van trainen. “In 2020 reed ik mijn allereerste VW Fun Cup-race op het Bugatti circuit in Le Mans, uiteraard met M3M”, vertelt onze gesprekspartner. “Ik heb die wedstrijd voorbereid op mijn simulator en ik was verbluft door de snelheid waarmee ik me in het echte leven heb aangepast aan het circuit. Na 5 ronden zat ik reeds op minder dan een seconde van wat mijn besttijd over het ganse weekend zou zijn. Ik had de indruk dat ik goed voorbereid aan de wedstrijd begon. Ik was voordien reeds enthousiast over simracen, maar nu was zonder meer overtuigd!” 

De virtuele VW Fun Cup zal dus ook de komende jaren een van de hobby’s blijven van de veelzijdige Axel, die ook zijn vliegbrevet behaalde. “Ik hou van competitie en van de intensiteit van een secondenstrijd”, vervolgt hij. “Dat vond ik ook terug in de virtuele VW Fun Cup en daarnaast wilde ik mijn speelkameraden kloppen. Uiteraard zal dit nooit de sensaties vervangen die je voelt in een echte racewagen, maar het kan een goede aanvulling zijn in het tussenseizoen en een uitstekende manier om je voor te bereiden. Gezien we bovendien allemaal vrienden zijn bij M3M en we allemaal in een spraakkanaal zitten op Discord, heerst er een geweldige sfeer waarbij de wedstrijden eveneens momenten zijn met sociale interactie. De wedstrijden zijn tevens uitputtend, want ze vragen enorm veel concentratie. Je moet je echt helemaal overgeven en dat zorgt ervoor dat je je hoofd kan leegmaken om de dag nadien opnieuw in het werk te vliegen. Ik vind in de virtuele wereld dus heel wat ingrediënten die bijdragen aan het succes van de VW Fun Cup!”